Dračí lodě

Historie a současnost

dračí loď Historie pádlování na dračích lodích začala před více než dvěma tisíci lety ve staré Číně. Lodě odvozené od boha vod - draka, jsou dlouhé 12,5 metrů a pojmou až dvacet pádlujících (10 nalevo a 10 napravo). Na konečných dvaadvacet členů posádky je pak doplní kormidelník stojící na zádi a bubeník sedící na vysoké stolici vpředu, který údery do koženého bubnu udává rytmus pádlování. Příď a záď lodě pak vždy zdobí vyřezávaná dračí hlava a ocas.

dračí loď Novodobá historie dračích lodí začíná v roce 1976, kdy se uskutečnil první festival dračích lodí v Hong-kongu. Od této doby se začala tato disciplína šířit do celého světa. V roce 1990 vzniká European Dragon Boat Federation (EDBF), v roce 1991 byla založena International Dragon Boat Federation (IDBF). Od roku 1995 se pak každoročně pořádá oficiální mistrovství světa a Evropy, na které tyto organizace dohlíží jako kontrolní a organizační orgán. V současné době se této sportovní disciplíně aktivně věnuje několik desítek miliónů sportovců z více než 50 zemí světa. Vzhledem k celosvětovému rozšíření a oblibě tohoto sportovního odvětví, se připravuje zařazení této disciplíny do oficiálního programu OH.

dračí loď V České republice se první zmínky o dračích lodí a aktivity s tímto sportem spojené datují do roku 1998, kdy Sebastian Pawlowski (původem Švýcar) a Hajo Libor (původem Němec) založili Českou asociaci dračích lodí (ČADL). Ve stejném roce se pak konal i první ročník Pražského festivalu dračích lodí. Rok poté se na II. ročníku Pražského festivalu objevují, díky podnětu legendy české kanoistiky Jiřího dračí loď Čtvrtečky, posádky složené z rychlostních kanoistů. Díky tomuto kroku, získává tento sport rychle výkonnostní podobu a začíná se formovat první reprezentační posádka. Ta poté, při své premiéře v roce 2002, na ME v Polsku získává dvakrát stříbro a jeden bronz. Ve stejném roce se pak na mistrovství světa v Římě, při účasti 80 posádek (přes 1.800 závodníků) z 16 států 5 kontinentů stává česká posádka mistry světa na prestižní trati 250m. Když se potom v roce 2003 podařilo české posádce navázat na úspěchy ziskem evropského i světového titulu, jméno českých dragonů získalo svou pevnou pozici i na mezinárodní scéně. Od té doby jsou čeští borci respektovaným týmem a pravidelně dosahují v rámci mezinárodních soutěží špičkových výkonů.


Technické parametry dračích lodí schválené IDBF a EDBF:

dračí loď

délka:
12.49 m (bez hlavy a ocasu)
šířka:
1.6 m
váha:
250 kg +/- 5% (včetně posádky přibližně 2000 kg)
materiál:
kevlar-karbon v kombinaci se skelným vláknem, případně skelné vlákno s polyesterem. Na obrubně, lavičky a stoličku bubeníka je použito dřevo
počet sedaček:
10
buben:
dřevěný, potažený kůží
kormidlo:
délka cca 4m, většinou dřevěné
pádla:
délka 1,05 – 1,30 m, materiál buď dřevo, karbon, nebo plast
posádka:
maximálně 20 pádlujících + bubeník a kormidelník. Posádka sedí ve dvou řadách vedle sebe ve směru jízdy lodi. Bubeník sedí na vyvýšené stoličce na přídi lodi čelem k posádce a údery do bubnu určuje tempo pádlování. Kormidelník stojí na zádi a řídí loď dlouhým pádlem umístěným mezi dvěma kolíky.
výrobci:
Německo, Nizozemí, Polsko

dračí loď
Dračí loď
hlava draka buben kormidlo pádlo
Dračí hlava Buben Kormidlo Pádlo
Nejnovější fotky
Co nového
Jak bude na vodě
Další kluby